تنظیم سختی آب با شیر میکس

شیر میکس در دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب 6 مرحله ای  با سیستم اسمز معکوس یا به اصلاح سیستم  R/o توانایی زیادی در کم کردن سختی آب دارند. اما با توجه به اینکه در شهر همدان، کیقیت آب خروجی از سطح مطلوبی برخودار نیست، بنابراین سنجش میزان سختی یا (TDS) آب از اهمیتی بالایی برخوردار است. به منظور تنظیم دقت تر میزان سختی آب، از قطعه ای به نام شیر میکس استفاده می شود.

استفاده از دستگاه تصفیه آب در مناطق مختلف ایران بر اساس میزان سختی متفاوت خواهد بود، مثلا برای تصفیه آب اراک در استان مرکزی به دلیل ماهیت آب شهری اراک باید شیر میکس دستگاه تصفیه آب کاملا بسته باشد، دقیقا همین شرایط را آب شهری همدان نیز دارد، به دلیل احتمال بروز فلزات سنگین مثل آرسنیک در آب شهر همدان، توصیه می شود که حتما شیر میکس دستگاه تصفیه آب خانگی خود را کنترل کنید که کاملا بسته باشد و اگر باز باشد احتمال عبور این آلودگی ها در آب تصفیه شده نیز بالا خواهد رفت.

آب شهری استان های مرکزی مثل آب شهری اراک، و یا آب شهر قم که شور است و یا آب شهری همدان نیاز به استفاده از سیستم های تصفیه آب خانگی دارد، همچنین تکنولوژی و نوع فیلترهای تصفیه آب خانگی در این مناطق ایران از اهمیت بالایی برخوردار است،به طور مثال بهترین دستگاه تصفیه آب در همدان، دستگاهی است که از تکنولوژی اسمز معکوس استفاده کند و همچنین شیر میکس در این دستگاه باید کاملاه سفت باشد و بسته بماند.

 

شیر میکس چیست؟

شیر میکس در دستگاه تصفیه آب، یک شیر کوچک است که آب ورودی را با آب تصفیه شده در مرحله آخر تصفیه آب مخلوط می کند. این شیر وظیفه تنظیم میزان سختی آب در محدوده مورد نظر شما را دارد. شیر میکس دستگاه تصفیه آب میتواند از جنس پلاستیک یا فلز باشد.

 

                         

      شیر میکس پلاستیکی                                                                          شیر میکس فلزی

 

 

تاثیر شیر میکس بر طعم آب خروجی

شیر میکس در دستگاه تصفیه آب علاوه بر تنظیم سختی آب، می تواند از میزان تلخی یا گس بودن آب را نیز  کاهش دهد.  این کارباعث  بهبود طعم آب خروجی برای مصرف کننده می گردد. بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که طعم آب تصفیه شده را نمی پسندید، می توانید با تنظیم شیرمیکس طعم آب مصرفی را بهبود ببخشید.

البته قبل از  انجام این کار در مورد کیفیت و ماهیت آب منطقه ای تحقیق کنید، شاید جایز نباشد در منطقه شما شیر میکس دستگاه تصفیه آب باز شود.

اهمیت شیرمیکس

شیر میکس به دلیل تنظیم سختی آب از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. وقتی آب مصرفی ناخالصی های معدنی مانند کلسیم و منیزیم دارد، شیر میکس با ساختار ویژه خود میتواند این ناخالصی ها را از آب حذف کند. این کار آب مصرفی را سالم تر، اما کمی تلخ تر می کند.

 

شیر میکس در حالت کامل بسته (جهت تنظیم صحیح)

 

 

 

          شیر میکس در حالت کاملا باز

 

توجه داشته باشید که در حالت باز شیرمیکس، آب تصفیه شده و غیر تصفیه با یکدیگر مخلوط میشوند و عملا  کار تصفیه آب انجام نمیگردد.

 

نحوه تنظیم شیر میکس

برای تنظیم شیر میکس در دستگاه تصفیه آب مراحل زیر را انجام دهید.

  1. شیر آب روی مخزن را ببندید
  2. شیر برداشت (شیر خروجی) روی سینک را باز نمایید تا دستگاه شروع به کار کند
  3. به کمک یک دستگاه سختی سنج میزان TDS آب را اندازه گیری کنید
  4. اگر مقدار TDS آب کمتر از 80 بود می توانید این شیر را باز کنید در غیر این صورت سختی آب در محدوده 80 تا 100 محدوده نرمال برای میزان سختی آب مصرفی است.

نکته: بهترین میزان سختی آب برای دستگاه تصفیه آب چیزی در حدود کمتر از 80 ppm  می باشد. اگر مقدار سختی آب نشان داده شده بر روی دستگاه سختی سنج شما کمتر از این مقدار است. و میزان بالای تلخی آب برای شما آزار دهنده است می تواند این شیر را کمی باز کنید. در سختی بالای 120، مقدار املاح آب بالاتر تر رفته و در سختی نزدیک به صفر یا همان آب مقطر مقدار املاح آن صفر می شود.

 

شیر میکس تصفیه آب و نوع بیماری

همچنین بر اساس نوع مصرف خود می توانید از شیر میکس استفاده کنید، مثلا افرادی که بیماری های کلیوی دارند و یا هر فردی که باید آب را با سختی پایین میل کند، می تواند دستگاه تصفیه آب خود را در حالت حداکثری تنظیم کند و با بسته نگه داشتن شیرمیکس سختی آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی خود را به پایین حالت ممکن برساند.

و یا اگر فردی بیماری قلبی و عروقی دارد و تجویز شده است که نباید آب با سختی پایین میل کند، پس توصیه می شود ایشان کمی شیر میکس دستگاه تصفیه آب خانگی خود را باز کند تا سختی در حد متوسط برای آب برداشت خود بتواند تنظیم کند.

شیر میکس تصفیه آب و نوع مصرف آب تصفیه شده

چنانچه از دستگاه تصفیه آب برای مصرف شرب استفاده می کنید و یا مصارف دیگری از دستگاه تصفیه آب دارید نیز می توانید شیر میکس دستگاه را در حالت های مختلف تنظیم کنید، به طور مثال زمانیکه از آب تصفیه شده برای شست و شوی میوه و سبزیجات استفاده می کنید نیازی نیست کیفیت آب در حد زمانی باشد که می خواهید برای کودک تان شیر خشک درست کنید. برای شست و شوی میوه و سبزیجات با آب تصفیه شده، کافی است که شیر میکس تصفیه آب را کامل باز کنید تا آبی بدون گل و رنگ وبو با فشار بسیار خوبی از شیر روی سینک برای این کار داشته باشید.

همچنین اگر می خواهید برای پخت و پز از آب تصفیه شده استفاده کنید و یا احیانا برای نوزاد خود می خواهید شیر خشک تهیه کنید و برای این کار نیاز به آب تصفیه شده دارید، به شما توصیه می کنیم که برای این کار حتما شیر میکس دستگاه تصفیه آب خود را کامل ببندید و اب خروجی با خلوص بسیار بالا را تجربه کنید.

شاید برای آبزیان خود می خواهید از آب تصفیه شده استفاده کنبد ، آنگاه نسبت به نیازمندی و نوع ماهیان آکواریومی خود تصمیم بگیرید که آب خروچی با چه سختی ای باید باشد و به همان نسبت اقدام به تنظیم سختی توسط شیر میکس دستگاه تصفیه آب بنمایید و جهت اطمینان و کنترل از یک دستگاه تی دی اس متر یا سختی سنج استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

درحال بارگذاری ...