املاح مضر و فلزات سنگین در آب

 

بررسی چهار آلاینده قابل توجه در آب شهری

 

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از یک میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. در سراسر جهان تعداد زیادی بیماری و مرگ و میر سالانه در نتیجه استفاده از آب آلوده رخ می دهد. بیماری های اسهالی ناشی از آب آلوده به تنهایی باعث مرگ 3 میلیون نفر در سال می شود.

با توجه به این گزارش، دستگاه های تصفیه آب خانگی میتواند این معضل را تا حد زیادی برطرف نماید. با توجه به افزایش مصرف آب و کاهش منابع طبیعی و تجدیدپذیر تازه آب، این نقش هر روز برجسته تر می شود. مطالعات قبلی نشان داده است که دستگاه های تصفیه آب خانگی نه تنها در منطقه ای با آب آلوده بلکه در مناطقی با کیفیت آب پایین نیز می توانند مفید باشند. استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی نیازمند تحقیقات گسترده در مورد کیفیت فاضلاب آنها است.

به همین جهت باید بر اساس کیفیت آب ورودی به سیستم، کیفیت دستگاه خروجی و مکانیزم تصفیه، دستگاه تصفیه آب خانگی را انتخاب کنیم. کلر به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده از رشد میکروارگانیسم ها در سیستم توزیع آب جلوگیری می کند اما اگر مقدار باقیمانده آن کمتر از مقدار بهینه برای این منظور باشد، باعث رشد میکروارگانیسم ها در آب آشامیدنی می شود.

این مشکل می تواند برای سیستم های تصفیه آب خانگی قابل توجه باشد. این دستگاه ها مزایایی مانند افزایش کیفیت آب آشامیدنی دارند، هرچند ممکن است باعث آلودگی ثانویه شوند. PH یکی از شاخص های اصلی برای اندازه گیری کیفیت فیزیکی آب است. ذرات شیمیایی بر PH آب تأثیر می گذارند، که در هنگام تغییر باعث کاهش کیفیت آب می شود. بنابراین، ما باید آن را به طور منظم در آبی که از این سیستم ها می آید اندازه گیری کنیم. در این سیستم ها اکثر املاح موجود در آب حذف می شوند و در صورت مناسب بودن عملکرد دستگاه تصفیه آب ، آب خروجی دارای غلظت کمتری از املاح است. بسیاری از این دستگاه ها رنگ، سختی، کدورت، طعم و بو را با جذب سطحی، فیلتراسیون، تبادل یونی و اسمز معکوس حذف می کنند.

 

 

املاح مضر موجود در آب

 

 

آلاینده های موجود در آب

  آرسنیک

عنصر سمی که در آب برخی مناطق مثل شهر همدان موجود است.

این ترکیب، از ترکیبات خطرناک موجود در آب آشامیدنی است. این ترکیب فاقد هر گونه بو و مزه‌ای بوده و بسیار سمی است. آرسنیک موجود در آب باعث بروز انواع مشکلات پوستی، سیستم گردش خون و اختلال در سیستم عصبی می‌شود.

 

روش های موثر و ساده حذف آرسنیک در تصفیه آب:

  1. تصفیه اسمز معکوس (RO) – اسمز معکوس یا RO یک روش بسیار موثر برای حذف آرسنیک از آب است. سیستم های RO از یک غشای نیمه تراوا برای فیلتر کردن آلاینده ها از جمله یون های آرسنیک استفاده می کنند.
  2. فیلترهای کربن فعال – کربن فعال یک جاذب تخصصی است که به طور موثر آرسنیک را از آب حذف می کند. این فیلترها به ویژه در مناطقی با غلظت آرسنیک بالا مفید هستند. فیلترهای کربن فعال بسته به نیاز شما می توانند در محل ورود یا محل استفاده نصب شوند.
  3. رزین های تبادل یونی – رزین های تبادل یونی که معمولاً از پایه قوی و مواد تبادل یونی ساخته می شوند، می توانند به طور انتخابی آرسنیک را از آب حذف کنند. این رزین ها جایگزین یون های آرسنیک با یون های کم ضررتر می شوند. این روش هم برای آب چاه و هم برای منابع آب شهری مناسب است.
  4. انعقاد/فیلتراسیون – این روش شامل افزودن مواد شیمیایی است که باعث می شود آرسنیک ذرات بزرگتری را تشکیل دهد و سپس از طریق فیلتراسیون حذف می شوند. فیلتراسیون انعقادی اغلب با سایر فرآیندهای درمانی برای کاهش موثر سطوح آرسنیک استفاده می شود.
  5. فیلترهای شنی- فیلترهای شنی از ماسه پوشیده شده با منگنز برای جذب آرسنیک استفاده می کنند. این فیلترها را می توان در نقطه ورودی برای تصفیه آب برای کل خانه یا به عنوان سیستم های نقطه استفاده برای آب آشامیدنی استفاده کرد.

 

  جیوه

ترکیبات ارگانیک جیوه به ندرت در آب آشامیدنی یافت می شود. ام راه های زیادی وجود دارد که جیوه می تواند وارد آب آشامیدنی شما شود: باران و برف می توانند جیوه را از هوا به منابع آب های سطحی مانند دریاچه ها، رودخانه ها و مخازن منتقل کنند. جیوه به عنوان یک فلز خطرناک شناخته شده است و سمیت آن یکی از علل شایع مسمومیت حاد با فلزات سنگین است. مغز ارگان هدف جیوه است، اما می تواند به هر اندامی آسیب برساند و منجر به اختلال در عملکرد اعصاب، کلیه ها و ماهیچه ها شود.

 

روش های موثر و ساده حذف جیوه در تصفیه آب:

بسیاری از انواع فیلترهای آب و دستگاه های تصفیه آب می توانند سطح جیوه را در آب کاهش دهند. با این حال، برخی از آنها موثرتر از دیگران هستند. بهترین فیلتر آب برای حذف جیوه، سیستم‌های اسمز معکوس است.

اسمز معکوس فیلتر ممبران

سیستم های اسمز معکوس (RO) حداقل از سه مرحله تصفیه برای فیلتر کردن آلاینده ها از آب استفاده می کنند. این مراحل شامل فیلتر رسوبی، فیلتر کربن و غشای اسمز معکوس است. مرحله کربن فعال در یک سیستم RO درصد بالایی از جیوه را از آب حذف می کند و بقیه توسط منافذ ریز در غشای RO برطرف می شود. فیلتراسیون RO حدود 95 تا 97 درصد جیوه را از آب حذف می کند و عملاً خطر مسمومیت جیوه در اثر مصرف یا جذب را از بین می برد.

 

 سرب

سرب موجود در آب برای انسان مضر است و می‌تواند باعث آسیب به مغز و سیستم عصبی، سیستم تولید مثل، آسیب به کلیه‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. هنگامی که لوله‌کشی‌هایی که دارای خوردگی سرب هستند، می‌تواند وارد آب آشامیدنی شود، به‌ویژه جاهایی که آب دارای اسیدیته بالا یا مواد معدنی کم است که باعث خوردگی لوله‌ها و وسایل می‌شود. رایج ترین منابع سرب در آب آشامیدنی، لوله های سربی، شیرآلات و فیکسچرها هستند.

سرب را می توان از طریق یکی از سه روش فیلتر کرد:

 فیلتر کربن فعال

این فیلترها طیف وسیعی از آلاینده ها را حذف می کنند که نیاز به برق یا فشار بالای آب را برطرف می کند.

 فیلترممبران

آب از یک فیلتر بسیار ظریف عبور می کند که مولکول های بزرگتر مانند ویروس ها و فلزات سنگین نمی توانند از آن عبور کنند. برای این روش حذف سرب به فشار قوی آب نیاز است زیرا آب باید با فشار از فیلتر عبور کند.

 

 تقطیر

از این روش می توان برای حذف سرب استفاده کرد، زیرا آب تبخیر شده و در یک ظرف جدید متراکم می شود و سرب باقی می ماند و باکتری ها را از بین می برد. با این حال، این روش به دلیل نیاز به گرم کردن آب تا جوشیدن، بسیار انرژی بر است.

 

 کادمیوم

این سم سوغاتی پساب صنعتی کارخانجات به آب آشامیدنی است. کادمیوم هفتمین فلز سنگین سمی و یک محصول جانبی تولید روی می باشد. کادمیوم یکی از فلزات سنگین سمی است که از راه های مختلف نظیر پسابهای صنعتی، خانگی، کشاورزی و مکانهای دفن غیر بهداشتی مواد زاید شهری و صنعتی وارد منابع آب میشود. ین عنصر و محلول ترکیبات آن حتی به میزان بسیار کم، سمی هستند و در اندام‌ها و محیط زیست، ذخیره می‌شوند. استنشاق گرد کادمیم به سرعت در دستگاه تنفسی و کلیه‌ها ایجاد مشکلاتی می‌کند که می‌توانند کشنده باشند (اغلب از نارسائی کلیوی). خوردن هر مقدار قابل ملاحظه‌ای از کادمیم موجب مسمومیت سریع کبد و کلیه‌ها می‌گردد. بهترین روش برای حذف کادمیوم از آب روش اسمز معکوس است.

اسمز معكوس

يكي از پيشرفته ترين روشهاي تصـفيه آب، روش اسـتفاده از اسـت. در ايـن 1 غشاءهاي نيمـه تـراوا در اسـمز معكـوس  عبـور داده  فرآيند، آب با فشار زياد از يك سري غشاء نيمـه تـراوا ميشود. اين فشار خارجي از فشـار اسـمز طبيعـي بـيشتـر اسـت، درنتيجه مولكولهـاي كوچـكتـر از منافـذ غشـاء عبـور كـرده و مولكولهاي بزرگتر، قادر بـه عبـور از غشـاء نيسـتند و سـپس از طريق جرياني جانبي از كنار غشاء عبور داده شده و دفع ميگردنـد. اسمز معكوس يك روش تصفيه فيزيكي و نوعي فيلتراسيون است كه نياز به مواد شيميايي ندارد .

 

نتیجه گیری نهایی

دستگاه های تصفیه آب خانگی با فناوری اسمز معکوس قادر هستند میزان فلزات سنگین درون آب آشامیدنی را تا ۹۹ درصد کاهش دهند.

این دستگاه ها با استفاده از فن آوری اسمز معکوس تمامی آلاینده های محلول در آب، نظیر سرب، جیوه، کادمیوم و … را حذف می نماییند که در این بین  روش اسمز معكوس، يك روش بسيار مطلوب جهت حذف این فلزات  در مناطق داراي آب آلوده به اين فلزات است و ميتواند در مقياس ميداني به عنوان يك گزينه مؤثر وكارآمد به كار گرفته شود.

دستگاه تصفیه آب خانگی ویست، بهترین دستگاه در بازار ایران می باشد، خانواده های ایرانی در همه شهرها و مناطق کشور می توانند از مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب در زیر سینک ظرفشویی محل زندگی و کار خود بهره ببرند.

آب شرب همدان با توجه به مشکلات اخیر استفاده از آب سد تالوار شهر زنجان دچار مشکلاتی شده است که بروز بیماری های عفونی و همچنین پوستی و کلیوی از عوارض آن می باشد.

البته جای نگرانی نیست، چراکه دستگاه تصفیه آب زیر سینکی مخصوصا اگر تکنولوژی آن اسمز معکوس باشد می تواند این مشکل را به راحتی به روش جداسازی و دور ریز در فاضلاب از آب شرب خانواده ها بر طرف نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

درحال بارگذاری ...